3 gode råd til mindre stress i hverdagen

3 gode råd til mindre stress i hverdagen

Alle mennesker har prøvet at døje med stress på et eller andet tidspunkt i deres liv, og langt de fleste af os har oplevet det mange gange i hverdagen. Her kan du finde 3 gode råd til, hvordan du kan mindske stressen og få et bedre liv og selvværd.

1. Hold stressen på afstand med fysisk aktivitet

Stressfulde situationer øger niveauet af stresshormoner såsom adrenalin og cortisol i din krop.

Selvom vi mennesker bliver mere og mere intelligente, og vi ikke har mange ”fysiske” trusler, så er vores hjerner på mange måder stadig kodet som dengang, hvor sådanne trusler var reelle. I naturen har kroppen to forskellige reaktioner, når den bliver udsat for fare eller andre stresslignende situationer: fight or flight. Disse to reaktioner er sjældent svaret på de stressede situationer, som vi mennesker befinder os i.

Sådan hjælper fysisk træning din mentale aktivitet

Træning øger blodgennemstrømningen og iltniveauerne i hjernen. Fysiske aktivitet øger også frigivelsen af hormoner i hjernen, der er ansvarlige for produktionen af ​​celler i hippocampus, den del af hjernen, der kontrollerer hukommelse og læring.
Dette øger igen koncentrationsniveauet og de kognitive evner og hjælper med at reducere risikoen for stress og for kognitive degenerative sygdomme som Alzheimers.

2. Tal med nogen om dine problemer

Stress kan påvirke din dømmekraft og forhindre dig i at se tingene tydeligt.  Prøv at tale ting igennem med en ven, en kollega eller endda en uddannet professionel. En samtale med nogen, du kan være fortrolig med, kan hjælpe dig med at finde løsninger på din stress og sætte dine problemer i perspektiv.

Hvis du går og har problemer, som du gerne vil have hjælp med, så klik her finder du en psykolog.

3. God søvn er essentiel

Mangel på søvn er en betydelig årsag til stress. Desværre afbryder stress også vores søvn, da tankerne fortsætter med at hvirvle gennem hovedet, hvilket forhindrer os i at slappe nok af til at falde i søvn.

Sådan kan du få en bedre søvn

Dit mål bør være at maksimere din afslapning, inden du lægger dig i sengen. Sørg for, at dit soveværelse er en rolig og behagelig zone uden påmindelser om de ting, der forårsager din stress.

Undgå koffein om aftenen samt alkohol, hvis du ved, at dette fører til forstyrret søvn. Stop med at lave noget mentalt krævende arbejde flere timer, før du går i seng, så du giver din hjerne tid til at slappe af.
Prøv at tage et varmt bad eller læs en beroligende bog i et par minutter for at slappe af og gøre dine øjne trætte og hjælpe dig med at glemme de ting, der bekymrer dig.